Åbent i dag kl. 10-20

Udstillinger 2023

I 2023 er København udnævnt til verdensarkitekturhovedstad. Rundetaarn er i sig selv et ikonisk bygningsværk i Hovedstaden, og her blev arkitekturåret også fejret behørigt i januar med udstillingen “WORKS+WORDS” – Det Kongelige Akademis biennale for kunstnerisk udviklingsvirksomhed i arkitekturen.

Februar bød på en stor, sanselig børneudstilling skabt af Rundetaarn selv i samarbejde med blomsterkunstner Signe Kejlbo. I udstillingen blev genstande, steder og historier fra Christian IV’s liv fortolket af kunstneren, der omdannede hele Bibliotekssalen til en finurlig fantasihave, hvor børn og voksne kunne gå på opdagelse mellem kæmpeblomster og draperede havetelte. Her kunne man blive klogere på Rundetaarns bygherre og forbindelsen mellem Rundetaarn og Rosenborg Slot.

I foråret indtog 400 års studenterhistorie Bibliotekssalen, da Christian IV’s gamle kollegium Regensen fejrede sit store jubilæum med en historisk udstilling om kollegiets udvikling gennem de sidste 400 år og en lang række jubilæumsarrangementer i Rundetaarn.

Sommeren står i kulturens tegn, når en prægtig privatsamling af 96 farverige, japanske silkekimonoer udstilles som eksempel på flydende, gensidig inspiration mellem lande og verdensdele – en oplagt udstilling til højsæsonen, hvor gæster fra hele verden besøger tårnet.

Endelig kommer naturvidenskaben også til at fylde Bibliotekssalen, når vandreudstillingen “Dansker med ulve” løber af stablen fra slutningen af august og resten af året ud, og sætter spørgsmålstegn ved vores forhold til ulven og den vilde natur i Danmark. Udstillingen, der præsenteres i samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus, har tidligere været vist både i Aarhus og på Holstebro Museum.

WORKS + WORDS

5. november 2022 – 8. januar 2023

Rundetaarn er muligvis et af de mest bæredygtige byggerier i København, og tårnet lægger gerne hus til udstillinger om arkitektur. Derfor var det oplagt, at Den 3. Biennale for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed i Arkitektur præsenterede aktuelle arkitekturværker fra hele verden i netop Rundetaarn. Udstillingen var samtidig med til at kickstarte Arkitekturåret 2023, hvor Unesco har valgt København som arkitekturhovedstad.

Den kunstneriske praksis i arkitekturen handler ikke om at finde nye løsninger, lød udstillingens postulat. Kunstnerisk praksis er en måde at rejse de rigtige spørgsmål i arkitekturen, og den undersøger de grundlæggende betingelser for arkitektonisk praksis gennem åbne eksperimenter med arkitekttegninger og modeller. Den er en afgørende del af nyskabende tegnestuers arbejde, og den viser sin betydning, hver gang en bygning demonstrerer en ny måde at forstå arkitekturen og en anden måde at leve på.

Udstillerne var udvalgt blandt et Open Call udsendt til arkitekter, der arbejder på arkitektskoler og forskningsinstitutioner over hele verden. Biennalen havde desuden inviteret internationale tegnestuer med en stærk kunstnerisk profil til at vise deres arbejde for at fremme dialogen mellem forskellige former for kunstnerisk praksis i arkitekturen.

Undervejs i udstillingsperioden inviteredes udvalgte arkitekter til at fortælle om deres bidrag til biennalen og debattere kunstens rolle i arkitekturen. Børn og unge kunne også deltage i en workshop, hvor nogle af arkitekturfagets mest grundlæggende redskaber blev brugt.

Udstillingen var støttet af Statens Kunstfond, Dreyers Fond, Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Rosenkanonen – kongens fortryllede have

4, februar – 16. april 2023

Christian IV var en konge, der kunne lide at se tingene gro – ikke mindst i Kongens København. Før han lod Rundetaarn vokse op af jorden midt i byen, skabte han med Kongens Have sin egen lysthave fuld af alskens blomster, og i haven lagde han sin yndigste rose: Rosenborg Slot.

Med denne udstilling omdannede blomsterkunstner Signe Kejlbo Rundetaarns Bibliotekssal til en fantasihave, hvor børn og voksne kunne foretage deres egen lystvandring mellem fortryllende draperede havetelte. Historier og blomster foldede sig ud i fantasifulde formationer skabt af kunstneren med inspiration i blomstrende genstande fra Christian IV’s liv og Rosenborg Slot. Fra Rosenborg havde specifikke genstande og interiør fra blandt andet Skatkammeret, Vinterstuen og slottets øvrige gemakker fundet nye, fantasifulde fortolkninger i Signe Kejlbos værker.

Udstillingen opkaldtes efter en kanon pyntet med roser, som Christian IV selv støbte i 1601. Kongen brugte rosenkanonen – den såkaldte ”rosenkartove” – til at skyde til måls med før den senere blev omstøbt og smeltet om. Fordi rosenkanonen ikke findes længere, er den i udstillingen fortolket som en fantasikanon, der skyder med blomster.

I forbindelse med udstillingen var det muligt at bygge videre på Rosenkanonens blomstereksplosion og tilføje sine egne papirkreationer ved et af kreabordene opstillet i udstillingen. Udstillingen blev desuden ledsaget af et rigt eventprogram med både åbningsfest, kongelig fødselsdagsfejring, blomster- og byggeworkshops samt børnekoncerter med Papirskoven og Sigurd Barrett.

REGENSEN – studieliv gennem 400 år

22. april – 11. juni 2023

Christian IV’s kollegium Regensen fylder 400 år i 2023 og fejres med en jubilæumsudstilling i Rundetaarn. Lige siden Regensen blev bygget i 1623, har der boet studerende bag de røde mure over for Rundetaarn, og med udstillingen fortælles regensianernes spektakulære historier, der spejler 400 års forandringer i hovedstaden, på Københavns Universitet og i studielivet generelt. Fortællingen om Regensen er også en historie om Rundetaarn: Her har de studerende nemlig kigget på stjerner fra Observatoriet, bladret i bøgerne i Bibliotekssalen og siddet bænket til gudstjenester i studenterkirken Trinitatis.

I udstillingen er det muligt at lade sig opsluge af Regensens lyde under det gamle Lindetræ og sætte sig ved de studerendes skriveborde, hvor man kan udforske spændende genstande fra Regensens gemmer, blive klogere på hvad klokkeren laver, og hvorfor kollegiet har en ligbærer. Gennem lydfortællinger, tableauer og installationer iscenesætter udstillingen Regensens udvikling fra en streng opdragelsesanstalt til i dag, hvor et stærkt socialt fællesskab præger kollegielivet.

Udstillingen ledsages af en række arrangementer bl.a. med Tower Talk i udstillingen, Ditlev Tamms nye boglancering ”Byen, kollegierne og studenterne – 400 års studenterliv i København” samt en særrundvisning i de gamle genboer – Regensen og Rundetaarn.

Udstillingen er produceret af kunstnerkollektivet Vontrapp og historier Louise Depner og præsenteres i samarbejde med Rundetaarn.

Udstillingen er støttet af A.P. Møller Fonden, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond og Aage og Johanne Louis-Hansen Fond.

MEISEN KIMONO – kunst der klæder

17. juni – 20. august 2023

Hele verden går gennem Rundetaarn, og sommeren 2023 kan gæster gå på opdagelse i et farverigt indspark fra Japan i Bibliotekssalen, når kunstner og tekstil designer Henriette Friis præsenterer 96 korte og lange meisen-silkekimonoer fra sin private samling.

Den særlige meisen-silkekimono blev populær i Japan i første halvdel af det 20. århundrede, hvor kulturel og teknologisk udveksling mellem Japan og Vesten havde gjort det muligt at fremstille billigere kimonoer end tidligere, hvor silkekimonoen var forbeholdt overklassen. Nu fik almindelige japanere mulighed for at købe moderigtige silkekimonoer i nye, dristige designs inspireret af europæisk kunst.

De 96 udvalgte kimonoer i udstillingen stammer fra meisen-kimonoens storhedstid mellem 1910 og 1955, hvor vestlig kunst fik væsentlig indflydelse på japanske kunstneres kimonodesigns. Traditionelle figurative mønstre som blomster og bjerglandskaber blev udfordret af store, farvestærke motiver og mønstre, stilistiske blomster eller nonfigurative abstraktioner inspireret af kunstretninger som f.eks. art nouveau, art déco, De Stijl og kubisme.

Udstillingen er kurateret af Henriette Friis, der ønsker at dele sin passion og fortælle kimonoernes historie til et bredt publikum, og præsenteres i samarbejde med Rundetaarn.

Udstillingen er støttet af Toyota-Fonden.

Dansker med ulve

31. august – 31. december 2023

Er der plads til ulve i Danmark? Og er der overhovedet plads til store rovdyr og vild natur? Til efteråret kommer Danmarks første store udstilling om mennesker og ulve til Rundetaarn i hjertet af København. Her kan man stå ansigt til ansigt med ulve og mærke og forstå, hvad ulvene gør ved os.

I december 2012 blev en ulv fundet død i Nationalpark Thy. Efter 199 års fravær i den danske natur var ulven kommet tilbage – meget hurtigere end forventet. I dag lever ca. 30 ulve frit i Denmark, og antallet vil stige yderligere. Ulvens genkomst har skabt fascination, frygt og ophidset debat. Ulven er en art, man ikke kan ignorere!

Udstillingen “Dansker med ulve” tager udgangspunkt i menneskets sameksistens med ulven gennem mange tusinde år. Den gør dig klogere på myter og holdninger, forskning og viden om de danske ulves færden og adfærd. I udstillingen kommer du også meget tæt på hunden – ulven, der blev menneskets bedste ven.

Med udstillingen nuanceres debatten, ulveproblematikken sættes i perspektiv, og publikum inviteres til at opleve, forstå og tage stilling til ulvene i Danmark. Er den glubske ulv en realitet eller en forestilling? Giver den for store konflikter, eller har vi faktisk mulighed for at leve sammen? Og hvem skal bestemme ulvens fremtid i Danmark?

“Dansker med ulve” præsenteres i samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus og er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Aage V. Jensen Naturfond, Region Midtjylland, 15. Juni Fonden, Beckett-Fonden samt Toyota-Fonden.