Dette websted bruger cookies, så vi kan give dig den bedst mulige brugeroplevelse. Cookieoplysninger gemmes i din browser og udfører funktioner såsom at genkende dig, når du vender tilbage til vores hjemmeside og hjælpe vores team med at forstå, hvilke sektioner på hjemmesiden du finder mest interessante og nyttige.
Udstillinger 2022
Rundetaarn arbejder strategisk på at gøre publikumsoplevelsen og programmet mere skarpt og aktuelt og samtidig gerne med kobling til Rundetaarn.
De seneste år har Rundetaarn arbejdet mere målrettet på at skabe sjovt og vedkommende indhold særligt for børn. Et af de større tiltag er udstillinger for børn, som ligeledes gjaldt dette år hvor magi, historieformidling og børneaktiviteter gik hånd i hånd.
Vi har i flere år arbejdet på, at Rundetaarns funktion som observatorium og historiske rolle som centrum i det astronomiske Danmark skulle foldes ud. I et år, hvor en række samarbejdspartnere gik sammen om at skabe Videnskabsår22, spillede astronomi og videnskab en hovedrolle i tårnets udstillinger.
Astronomien og videnskaben er imidlertid kun en del af et rigt og afvekslende program og udstillinger, der i år også inkluderede arkitektur, foto, video, lyd og samtidskunst.
Eventyrtårnet
5. februar – 24. april 2022
H.C. Andersen gik i Rundetaarn som noget af det første, da han kom til København som ung konfirmand, og siden vendte han gang på gang tilbage til tårnet i sin digtning. På den baggrund inviterede Rundetaarn i begyndelsen af 2022 eventyrdigteren tilbage og skabte et eventyrligt univers omkring ham – helt i hans ånd.
Historien om H.C Andersen og Rundetaarn blev fortalt på en visuel, drømmende og sansende måde i den egenproducerede udstilling ”Eventyrtårnet”, hvor syv af hans eventyr blev fremstillet i fantasifulde tableauer.
Inspireret af 1800-tallets kukkasser, hvor det nysgerrige publikum kunne gå på opdagelse i små verdener af stor skønhed og idérigdom, var udstillingen bygget op som et cirkustelt med vægge med huller i, som man kunne kigge gennem og gætte, hvilket eventyr man så. Hvad hedder det eventyr, hvor blomsterne går til bal om natten? Og hvilket eventyr kom de drømmende paraplyer mon fra? Fem af rummene var skabt af Rundetaarn selv, mens kunstnerne Signe Kejlbo og Anna-Britt Harding var engageret til de to øvrige.
Som introduktion til cirkusteltet kunne man blive klogere på H.C. Andersens forhold til Rundetaarn, og i et mindre telt blev eventyrene fortalt i tekst og collager skabt af billedkunstneren Winnie Meisler. Hun stod også for udstillingens plakat, hvor alle syv eventyr var at finde på en baggrund af Rundetaarn. Winnie Meislers collager blev tillige brugt i et eventyrkit med syv kort, hvor de besøgende børn kunne lave aktiviteter og løse opgaver knyttet til udstillingen.
”Eventyrtårnet” blev desuden ledsaget af et program med aktiviteter og workshops, som var målrettet familier. Inspireret af H.C. Andersen, der selv var flittig med saks og papir, kunne man prøve kræfter med collageteknik og fremstilling af papirblomster – og så blev digteren fejret på sin 217-års fødselsdag, hvor hans eventyrfigurer blev vakt til live.
Kassandras Søstre – fremtidens kunstnere hæver forbandelsen
30. april – 16. juni 2022
I foråret rykkede Kassandras søstre ind og fyldte salen med kunst, der satte fokus på repræsentation og ligestilling i kunstverdenen. Initiativtagerne til udstillingen og netværket Kassandras søstre var Henriette Hellstern, Anna Walther og Helle Moalem, der havde inviteret 15 kvindelige samtidskunstnere med. Kassandras søstre var ikke kun en udstilling, men også et ønske om at etablere et søsterfællesskab, et netværk og en kollegial udveksling, så der kunne blive mere samarbejde og synergi kunstnere imellem.
På udstillingens sidste dag og som en del af Art Week CPH blev der gjort status over kvinders repræsentation i kunst- og kulturbranchen, og hvad det betyder for den enkelte kunstner at slutte sig sammen i fællesskaber. Der var både debat og musik, og finissagen satte fokus på de udfordringer, man møder som kvindelig kunstner, og hvorfor der stadig er brug for ændringer i branchen.
De deltagende kunstnere i udstillingen var Agnete Bertram, Ditte Marie Frost, Emily Gernild, Henriette Hellstern, Mie Olise Kjærgaard, Tanja Nis-Hansen, Coline Marotta, Mie Mørkeberg, Marie Rud Rosenzweig, Bolatta Silis-Høegh, Ida Sønder Thorhauge, Anne Torpe, Helene Vestergaard, Anna Walther og Maria Wæhrens.
Udstillingen var støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal, Ny Carslbergfondet, Statens Kunstfond, Toyota-Fonden, EY – Building a better working world, Moalem Weitemeyer, Copenhagen Infrastucture Partners (CIP), Global Transport and Logistics – DSV, North-East Venture, Maj Invest Equity, Capital Investment samt Kim og Birthe Andersen.
Spejlinger ved himlens fod
23. juni – 21. august 2022
Natur og videnskab var et centralt element i sommerens udstilling, “Spejlinger ved himlens fod”, der var skabt af fotograf Janne Klerk. Projektet inkluderede også et bogværk med tekster af professor og astrofysiker Anja C. Andersen. Udstillingen kredsede om fordybelse, naturen og kosmos og viste vandspejlede fotos, der gennem årstiderne var taget i en skovsø i Danmark. Ifølge Janne Klerk selv har vinden stor betydning for, hvordan fotomotiverne ender. Når vandet er blikstille, ser man de gamle blade, nye spirer, trækroner og skyer så klart, som man ville se dem i et spejl på væggen. Men når vinden suser, kommer der krusninger på vandets overflade, som forvrænger billedet, og motiverne i spejlingen ændrer sig.
Til Tower Talk i udstillingen fortalte Janne Klerk om projektet ”Spejlinger ved himlens fod” i selskab med professor og astrofysiker Anja C. Andersen. Talken belyste, hvordan spejlinger kan ses i sammenhæng med mennesket og er et gennemgående element i alle dele af kosmos.
Udstillingen var støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, DJ:Fotografernes ophavsretfond, Ernst B. Sund Fonden, Grosserer L.F. Foghts Fond, Politiken-Fonden og Toyota-Fonden.
RUM Videnskabsfestival
27. august – 18. september 2022
Rundetaarn er bygget som platform for et astronomisk observatorium og har i århundreder været centrum for videnskab. Det var derfor oplagt at deltage i Videnskabsår22 med en hel festival om netop videnskab og mere specifikt universet, astronomi og kunst i forhold til videnskab. Festivalen forløb over tre uger i eftersommeren og bestod af to dele.
Mars – vores kosmiske nabo
Planeten Mars var centrum for første del af videnskabsfestivalen. I samarbejde med astrofysiker Tina Ibsen viste Rundetaarn en miniudstilling om vores kosmiske nabo, som i disse år er genstand for store forskningsprojekter og gemmer på hemmeligheder, som videnskaben prøver at afdække. Tina Ibsen, som lige havde udgivet bogen ”Mars – myter, magi og missioner”, skabte et spændende program til at belyse forskellige sider af den røde planet.
Kunst og videnskab
Efter rejsen til Mars blev Bibliotekssalen transformeret til at tage imod lysinstallationen ”Contra”, hvor kunst mødte videnskab. Værket var skabt af kunstnerkollektivet Vertigo og bestod af ren energi fra fotoner, altså de små energipakker af elektromagnetisk stråling, som lys består af. Skabt ud af lys og røg fremkom et foranderligt arkitektonisk objekt i rummet, som publikum både kunne beskue udefra og træde ind i. For at forstå værket var Vertigo inviteret til at fortælle om, hvordan det var blevet til, og om teknikken bag.
En særlig oplevelse under videnskabsfestivalen var dedikeret tårnets små gæster, der kunne gå på opdagelse i solsystemet ved at følge Sneglegangens planetsti. Der blev gået, løbet og hoppet på den kringlede planetsti, hvor man kunne læse om planeterne, og hvor afstandene i solsystemet var markeret i meget lille målestok.
when the world becomes our body
24. september – 30. oktober 2022
Klima, krop og tidevand var centrum for udstillingen ”when the world becomes our body”. Kunstnerne Benjamin Skop og Amund Bentsen udforskede sammen det komplekse forhold mellem menneske og natur og skabte et sanseligt univers i billede og lyd. Udstillingens fire videoværker var optaget i tidevandszonen på De Ydre Hebrider i Skotland i 2019 i samarbejde med Taigh Chearsabhagh Museum & Arts Centre. I en samtid med klima- og biodiversitetskrise stillede udstillingen spørgsmål til, hvor menneskekroppen hører op, hvor omgivelserne begynder, og hvad det vil betyde, hvis hele verden er vores krop?
Hvad er menneskets forhold til naturen? Hvor går grænsen, hvis der er nogen? Og hvad kan kunsten bidrage med, når vi på baggrund af klimaforandringerne skal revurdere vores plads i verden? Spørgsmål som disse blev diskuteret til den paneldebat, som udstillingens Tower Talk den 28. september formede sig som. Panelet bestod af bioetiker og lektor ved Københavns Universitet Mickey Gjerris, forfatter og dramatiker Charlotte Weitze, digter, forlægger og redaktør af tidsskriftet ”Ny Jord” Andreas Vermehren Holm samt de to kunstnere bag udstillingen.
Udstillingen var støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og Rådet for Visuel Kunst, Københavns Kommune.
WORKS + WORDS
5. november 2022 – 8. januar 2023
Rundetaarn er muligvis et af de mest bæredygtige byggerier i København, og tårnet lægger gerne hus til udstillinger om arkitektur. Derfor var det oplagt, at Den 3. Biennale for Kunstnerisk Udviklingsvirksomhed i Arkitektur præsenterede aktuelle arkitekturværker fra hele verden i netop Rundetaarn. Udstillingen var samtidig med til at kickstarte Arkitekturåret 2023, hvor Unesco har valgt København som arkitekturhovedstad.
Den kunstneriske praksis i arkitekturen handler ikke om at finde nye løsninger, lød udstillingens postulat. Kunstnerisk praksis er en måde at rejse de rigtige spørgsmål i arkitekturen, og den undersøger de grundlæggende betingelser for arkitektonisk praksis gennem åbne eksperimenter med arkitekttegninger og modeller. Den er en afgørende del af nyskabende tegnestuers arbejde, og den viser sin betydning, hver gang en bygning demonstrerer en ny måde at forstå arkitekturen og en anden måde at leve på.
Udstillerne var udvalgt blandt et Open Call udsendt til arkitekter, der arbejder på arkitektskoler og forskningsinstitutioner over hele verden. Biennalen havde desuden inviteret internationale tegnestuer med en stærk kunstnerisk profil til at vise deres arbejde for at fremme dialogen mellem forskellige former for kunstnerisk praksis i arkitekturen.
Undervejs i udstillingsperioden inviteredes udvalgte arkitekter til at fortælle om deres bidrag til biennalen og debattere kunstens rolle i arkitekturen. Børn og unge kunne også deltage i en workshop, hvor nogle af arkitekturfagets mest grundlæggende redskaber blev brugt.
Udstillingen var støttet af Statens Kunstfond, Dreyers Fond, Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.